W biznesie liczą się przede wszystkim kompetencje, które zdobyliśmy przez lata doświadczeń w danej branży. Badania pokazują jednak, że w dużej mierze o sukcesie (lub biznesowej porażce) decyduje pierwsze wrażenie, jakie zrobimy na naszych biznesowych rozmówcach. Bardzo duże znaczenie ma nie tylko pewność siebie i miły uśmiech, ale również odpowiednio dobrany strój, który świadczy o naszej kulturze osobistej oraz szacunku do innych.
Różne branże - różny dress code
Przede wszystkim warto pamiętać o tym, że w różnych branżach obowiązuje różny kod ubioru, czyli dress code. Przykładowo, w branży reklamowej oczekuje się kreatywności i oryginalności, co może mieć swoje odzwierciedlenie również w stroju, ale już w dziedzinie prawa czy finansów oczekuje się stroju, który będzie elegancki, ale stonowany.
Możemy wyróżnić 4 główne kody ubioru:
- Kod formalny. Obowiązuje przede wszystkim w firmach prawniczych, konsultingu, instytucjach finansowych, niektórych korporacjach. Kobiety pracujące w tych branżach najczęściej wybierają klasyczne kostiumy, mężczyźni - ciemne garnitury, koszule i krawat.
- Kod biznesowy (koordynowany). To przede wszystkim schludny i profesjonalny strój, jednak nieco luźniejszy od stroju formalnego. Garderoba powinna być elegancka, jednak niekoniecznie musimy ograniczać się wyłącznie do kostiumów i garniturów. Panie mogą wybrać skromną spódnicę o klasycznym kolorze i fasonie (np. spódnica z koszulą lub rozpinanym kardiganem, spodnie garniturowe z koszulą itp.), panowie mogą łączyć eleganckie spodnie ze sportową marynarką i niekoniecznie zawsze muszą zakładać krawat. Strój biznesowy najczęściej wybierany jest przez branże takie jak medycyna, handel, środowisko akademickie.
- Kod swobodny. Nie oznacza wcale, że można założyć na siebie cokolwiek. Kod swobodny bardzo często jest bardziej wymagający niż formalny czy biznesowej. Strój powinien być dobrany adekwatnie do sytuacji, może być nieco luźniejszy, ale z całą pewnością powinien cechować się idealnym stanem. W kodzie swobodnym możemy pozwolić sobie na więcej, jednak zawsze bazą są tradycyjne, klasyczne rozwiązania, czyli np. płócienne spodnie w zestawieniu z białą koszulą, granatowe dżinsy z dobrze skrojoną marynarką, spodnie garniturowe z dopasowanym swetrem.
Kod swobodny-kreatywny. Funkcjonuje przede wszystkim w dziedzinach takich jak reklama, media, architektura, IT. Można pozwolić sobie na nieco większą swobodę kolorystyczną i różnorodność fasonów. Nadal jednak ubiór musi być schludny, niezbyt wyzywający i adekwatny do okoliczności.
Na szczęście obecnie mamy wiele możliwości w kwestii skompletowania garderoby do pracy. Rekomendujemy zapoznanie się z sukienkami biznesowymi w sklepie internetowym Metafora, gdzie każda kobieta biznesu znajdzie coś idealnego dla siebie.